آشنایی با سامانه پدافند هوائی گرگ دریا ( Sea Wolf)

 

 Sea Wolf یا گرگ دریا آخرین سیستم موشک دفاع هوایی کوتاه برد در ارتش انگلستان است این سیستم نخستین سلاح در ارتش انگلستان می باشد که تمام ابعاد آن از ابتدای ظهور هدف تا نابودی آن کاملا اتوماتیک است.

در دهه 1950 نیروهایی دریایی جهان نگران دفاع کشتیهای خود در مقابل حمله هواپیما ها بودند هواپیما هایی که برای پرتاب اسلحه غیر هدایت شونده خود مثل بمب و راکت اجبارا میبایست تا فاصله نزدیکی پایین می آمدند. دفاع در قبال این خطر توسط جنگنده های همراه و کشتی های مخصوص ضد هواپیما صورت می گرفت که کشتی های خودی را در محدوده نزدیکی محافظت می کردند. درنیروی دریایی انگلستان برای اولین بار در سال 1960 موشک میان برد دریا به هوای سی اسلاگ-جی-دابلیو-اس بکار گرفته شد که هم اکنون در برخی از سیستم های عملیاتی از آن استفاده می شود. 
دفاع شخصی در کشتی ها توسط یک تفنگ دولول 4.5 اینچ که بیشتر از نوع بافر 40 میلیمتری بود صورت می گرفت.از آنجا که هواپیما های مهاجم برای پرتاب مهمات خود میبایست تا چند هزار یاردی هدف(چند کیلومتری)نزدیک هدف شوند.این سیستم وسیله قابل قبولی برای دفاع موضعی در دهه 1950 بود.پیشرفت قابل توجه ایی در دهه 1960 در این سیستم دفاعی پدید آمد نخستین تولید موشک های هدایت شونده Seacat GWS-20  و GWS-22 بود.
 
 
Seacat GWS-20
 
در این دهه دو جریان مهم پایدار شد که در دانش دفاع ضد هوایی و ویژگی های تسلیحات در دهه 1970 تغییرات مهمی ایجاد نمود این دو عبارتند از:
 
1-گسترش موشک های Stand-off نظیر موشک هوا به زمین مارتل و موشک های دوربرد ضد کشتی ساخت شوروی.در همان اوایل 1962 واضح بود که این موشک ها می توانند بسیار سریع و کوچک باشند و به هرنقطه با زاویه زیاد و کنار سطح دریا خود را برسانند.در برابر این اهداف سیستم دفاعی باید زمان عکس العمل خیلی کوتاهی داشته باشد وبه لحاظ بالا بودن احتمال مرگ و میر در حملات موشکی سیستم دفاعی باید از کارایی بسیار بالایی برخوردار باشد. 
2-عوامل اقتصادی و تاکتیکی  که منجر به کاهش کشتیهای بزرگ و افزایش کشتی های کوچک اسکورت(به خصوص آنها که می توانستند با کشتی های مهاجم درگیر هم بشوند)شد.
 
 
موشک GWS-25
 
دانش دفاع ضد هوایی جدید مبنی بر جریانات مذکور بر دو خواسته استوار بود: 
الف-یک سیستم موشکی دوربرد که بتواند با هواپیمایی که موشک Stand-off حمل می کردند مقابله کند. 
ب-یک سیستم موشک ضد موشک کوتاه برد که قابلیت نصب بر روی انواع کشتی باشد و بتواند با موشک های مافوق صوت(سوپر سونیک) که مقابله با آنها  از حیطه عمل سایر اسلحه های کشتی خارج است مقابله نماید. 
 
موشک های Seacat و Seawolf
 
 
 
سیستم مراقبت دستگاه به نحوی طراحی شده است که بتواند بر علیه موشک های کوچک و سریع در شرایط اضطراری به خوبی عمل کند.دو رادار قوی که در باند های مختلف عمل می کنند ضمینه لازم را برای مراقبت هوایی و سطحی فراهم می سازند.یکی از این رادر ها از نوع پالس داپلر است که به همراه سیستم مراقبت دارای (IFF) می باشد که مکانیسم خاصی برای رسم منحنی ردیابی و تجزیه و تحلیل خطر دارد.آنتن در یک سطح ثابت نصب شده و پوشش کامل از سطوح پایین تا زوایای خیلی بالا را فراهم می کند.اگر اطلاعات حاصل از موقعیت هدف و سرعت آن کاملا صحیح  باشد،کسب اطلاعات توسط رادار گیرنده (ردیاب) ساده است و به این ترتیب از زمان واکنش سیستم کاسته می شود. 
پرتاب کننده Sea Wolf و دستگاه کنترل آن مجموعا سیستم پرتاب و آتش را تشکیل می دهند که به هنگام درگیری به طور اتوماتیک نشانه رفته و موشک Sea Wolf را شلیک می کند.دستگاه پرتاب کننده از شش جعبه خزانه تشکیل شده است که هرکدام یک ریل مخصوص دارند و قسمتی از یک ساختمان گردان را تشکیل می دهند که حول یک پایه ثابت می چرخد و روی بازوهای بالا می روند. موشک ها تا جایگاه پرتاب با دست حمل می شوند.
 
موشک GWS-25
موشک های Sea Wolf  کاملا سریع-سوپر سونیک و کوتاه برد بوده  و در عرض چند ثانیه عمل می کنند،برای دفاع موضعی به کار می روند و به منظور استفاده در سرتاسر جهان استفاده می شوند.حمل آنها ساده است و استفاده آنها در انبار مهمات کشتی اقتصادی است.این موشک صلیبی شکل است و دارای باله های متحرک و ثابت برای کنترل آیرودینامیکی می باشد. طول آن نزدیک 2 متر و وزن آن حدود 80 کیلو گرم است. از انجا که اعتبار موشک به اثبات رسیده است نیازی به آزمایش آن در طول حیات عملیاتی وجود ندارد و مثل سایر مهمات بسادگی قابل استفاده است.نصب صحیح سیستم و حفاظتی که توسط جعبه خزانه از موشک به عمل می آید این امکان را به سیستم میدهد که تا 15 ماه در دریا آماده باش باشد. 
هدایت موشک توسط رادار دریایی است که به طور اتوماتیک زاویه بین Sea Wolf  و راستای هدف را اندازه می گیرد. خطای موجه و برسی شده و فرمان اصلاح زاویه به موشک در حال پرواز رسیده و آن را برای اصابت به هدف راهنمایی می کند.سیستم فوق قادر به شلیک موشک به صورت منفرد یا رگباری می باشد که این عمل بستگی به شدت خطر موجود در اطراف دارد.ردیابی هدف به وسیله رادار گیرنده یا رادار تلویزیونی انجام می گیرد و در هر صورت هدایت بسیار تمام اتوماتیک صورت می گیرد.
عنصر ردیابی رادار از نوع مونو پالس بوده و دستگاه را در تمام شرایط جوی قادر می سازد تا بر علیه موشک های مهاجم کوچک عمل کند.کیفیت بالای دستگاه اطلاع سریع از هدف را ممکن می سازد. پس از شلیک Sea Wolf  اطلاعات هدف مکررا  توسط رادار ردیاب گرفته شده و  به طور اتوماتیک وسریع به موشک ارسال می شود تا موشک در امتداد هدف قرار گیرد و بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.
 
 
اصابت موشک به هدف توسط  سیستم آنتن و گیرنده ذکر شده  دریافت می گردد، این دستگاه در یک زمان می تواند در چند جهت عمل کند. 
برای اهدافی که در سطح پایین هستند در سیستم Sea Wolf  از یک سیستم تلویزونی استفاده شده است و دوربین تلویزیون به خوبی نقش رادار را ایفا می کند.سیستم تلویزیون کانلهای مرئی برای جدا کردن ردیابی موشک و هدف دارد  که مشابه چیزی است که در رادار می باشد. 
واحد هدایتگر علایمی را از ردیاب دریافت می کند،این علایم شامل سرعت هدف و زاویه هدف و زاویه خطای بین موشک و هدف می باشد.این واحد اطلاعات واصله را با مفروضاتی که قبلا در حافظه کامپیوتر موجود بوده مقایسه نموده وفرمان های لازم را برای قراردادن موشک در امتداد هدف به موشک می دهد.
کاربران :
،،،

 برزیل
 شیلی
 مالزی
 انگلستان
 
 
مشخصات
نوع : موشک زمین به هوا
ساخت : انگلستان
تاریخچه خدمات 
سرویس 1979 تا کنون
استفاده شده توسط : بریتانیا، مالزی، برزیل و شیلی
جنگ ها : فالکلند  و خلیج فارس
تولید کننده : BAe, MBDA
 
مشخصات فنی 
 
وزن: 82 کیلوگرم
طول : 1.9 متر
قطر : 0.30 متر
کلاهک : 14 کیلوگرم
نوع کلاهک  : مجاورتی و یا تماس مستقیم
موتور : Blackcap سوخت جامد
برد عملیاتی : 1 الی 10 کیلومتر
سقف پرواز: 3000 متر
سرعت : 3 ماخ
پلتفرم : کشتی

منبع:
ماهنامه الکترونیکس سینس (علم الکترونیک)
وکی پدیا
 www.navweaps.com
برگرفته از سنترال کلوب و میلیتاری پارسی
نویسنده : سامان مردانی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط ADOLF
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +